Przedszkole Specjalne nr 11
Zespół Placówek Edukacyjnych Przedszkole Specjalne nr 11 dla Dzieci z Niepełnosprawnością Ruchową, Niepełnosprawnością Intelektualną, Niepełnosprawnościami Sprzężonymi i z Autyzmem w Olsztynie
- Podstawowe Informacje dotyczące rekrutacji 2024/2025
- Regulamin rekrutacji
- Karta zgłoszenia dziecka 2024/2025
- Oświadczenie do rekrutacji
- Statut Przedszkola Specjalnego numer 11
W przedszkolu funkcjonuje 11 grup, w których realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego i odpowiednio dobrane do potrzeb i możliwości dzieci programy wychowania przedszkolnego. W grupach dla dzieci z autyzmem realizowany jest program własny „Słonecznik”. W każdej grupie pracują dwie nauczycielki i jedna lub dwie pomoce nauczyciela.
Każde dziecko ma równe prawo do pełnej, profesjonalnej edukacji i wsparcia własnego potencjału rozwojowego. Zapewniamy opiekę i edukację, wspieramy rozwój osobowości oraz rozwój emocjonalny dzieci. Podstawą przyjęcia do przedszkola Specjalnego nr 11 jest Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną.
Nasze cele:
- integracja społeczna dzieci o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych
- wszechstronne rozwijanie możliwości dzieci
- usprawnianie, korygowanie, kompensowanie
- współpraca z rodzicami, wspólne rozwiązywanie problemów
- kształtowanie postawy wzajemnej otwartości, zrozumienia i akceptacji
- opieka psychologiczna
Metody i formy pracy dostosowane są ściśle do potrzeb i specyfiki funkcjonowania dzieci.
W przedszkolu specjalnym dzieci mogą korzystać ze specjalistycznych zajęć:
- terapia i opieka logopedyczna
- rehabilitacja ruchowa
- terapia surdopedagogiczna
- terapia tyflopedagogiczna
- terapia Tomatis- stymulacja audio-psycho-lingwistyczna,znajdująca zastosowanie w zaburzeniach głosu i mowy, dysleksji, zaburzeniach koncentracji i trudnościach szkolnych
- terapia integracji sensorycznej
- terapia Biofeedback- służy do regulowania fal mózgowych, czyli zmiany wzorca fal mózgowych. Jest technologią wykorzystująca wiedzę medyczną, psychologiczną, pedagogiczną oraz bioinżynierię do usprawnienia funkcji mózgu, a przede wszystkim funkcji poznawczych. W pracy metodą EEG Biofeedback, w trakcie treningów stopniowo osiągana jest większa stabilizacja czynności mózgu oraz następuje utrwalenie zmiany wzorca fal mózgowych.
- inne zajęcia, m.in. hydroterapia, rewalidacja z wykorzystaniem komputera, grupowe (4-5 dzieci) zajęcia o charakterze socjoterapeutycznym –Trening umiejętności społecznych, komunikacja alternatywna -strategie AAC, wspomagające rozwój mowy, wykorzystujemy codziennie, by umożliwić dzieciom jak najbardziej precyzyjne wyrażanie swoich myśli i pragnień.
- raz w miesiącu dzieci korzystają z przedstawień teatralnych
- opiekę psychologiczną (również rodzice mogą korzystać ze wsparcia psychologicznego, porad, konsultacji)
Dzieci korzystają z całodziennego wyżywienia (śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek). Istnieje możliwość zrezygnowania z któregoś z posiłków (w miesięcznych okresach rozliczeniowych). Zapewniamy również możliwość posiłków bezmlecznych i bezglutenowych dla dzieci na diecie - na podstawie zaświadczenia lekarza oraz oświadczenia rodziców ( obiad).
Miesięczny koszt pobytu dziecka w przedszkolu:
8 zł– dzienne wyżywienie (3 posiłki). Koszt dwóch posiłków wynosi 6,40 zł (śniadanie i obiad lub obiad i podwieczorek), 4 zł -obiad.
Za przedszkole rodzice płacą z „góry”. W przypadku, gdy dziecko jest nieobecne w przedszkolu dokonuje się odpisów zmniejszających odpłatność w następnym miesiącu. Odpłatność za przedszkole odbywa się trzy razy w miesiącu. Dokładne terminy opłat są podane do wiadomości rodziców w formie ogłoszeń.
Ramowy rozkład dnia
Zajęcia grupowe odbywają się zgodnie z harmonogramem planu tygodnia, zajęcia indywidualne prowadzone są w godzinach schodzenia się dzieci, w czasie zajęć stymulująco – kompensacyjnych oraz w godzinach zabaw kierowanych.
6:00- 8.30 - Schodzenie się dzieci, zabawy swobodne z inicjatywy dzieci i wspomagane przez
nauczyciela, praca indywidualna lub w małych grupach;
- Przygotowanie do śniadania, czynności samoobsługowe, śniadanie;
- Zabawy swobodne z inicjatywy dzieci, zabawy artykulacyjne i oddechowe;
- Stałe indywidualne zajęcia terapeutyczne
8.30-12.00 - Powitanie w grupie;
- Zajęcia edukacyjne wynikające z podstawy programowej;
- Religia
- Stymulacja zmysłów (wg tygodniowego rozkładu zajęć);
- Program Aktywności Knill;
- Zajęcia ruchowe;
- Ekspresja plastyczna
- Spacer, zabawy ruchowe na świeżym powietrzu, zabawy dowolne lub kierowane,
- Stałe grupowe i indywidualne zajęcia specjalistyczne (np.rytmika, TUS, Sala
Doświadczania Świata)
12.00- 14.00 - Czynności higieniczne, posiłek;
- Stałe grupowe i indywidualne zajęcia specjalistyczne
- Czynności samoobsługowe, odpoczynek;
14.00-14.30 - Czynności higieniczne i samoobsługowe (ubieranie się, toaleta),
- Posiłek;
14.30-16.30 - Zabawy stymulująco – kompensacyjnych, indywidualne lub w małych grupach;
- Zajęcia dodatkowe;
- Zabawy swobodne z inicjatywy dzieci;
- Stałe indywidualne zajęcia specjalistyczne
- Odbiór dzieci z przedszkola;
Przedszkole jest czynne w godzinach 6.00– 16.30.
Rodzice zobowiązani są do przyprowadzenia dzieci do przedszkola do godz. 8.00.