Szkoła Przysposabiająca do Pracy nr 2

 

 

 

 

Sylwetka absolwenta

Absolwent szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy powinien być dobrze przygotowany do godnego uczestnictwa w życiu  społecznym, kulturalnym i ekonomicznym. Absolwent szkoły będzie gotowy, na miarę swoich indywidualnych możliwości, do realizowania wymagań i oczekiwań stawianych mu przez społeczeństwo, do realizowania wymagań i oczekiwań stawianych mu przez społeczeństwo. Szkoła wyposaża absolwenta w wiadomości, umiejętności i sprawności potrzebne mu do realizacji zadań dnia codziennego, do podejmowania równych ról społecznych w środowisku macierzystym, w miarę możliwości  niezależnie i godnie, do aktywnego życia oraz do przestrzegania ogólnie przyjętych norm.

Uczniowie Szkoły realizują program nauczania dostosowany do ich indywidualnych potrzeb i możliwości, skonstruowany w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

Kształcenie dostosowane jest do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów. Nauka trwa 3 lata z możliwością przedłużenia etapu edukacyjnego o 1 rok.

Nauka opiera się na opracowanych indywidualnie dla każdego ucznia programach edukacyjno-terapeutycznych, popartych wielospecjalistyczną oceną poziomu ich funkcjonowania. Ocena poziomu funkcjonowania ucznia dokonywana jest dwukrotnie w ciągu roku szkolnego, a ocenianie postępów w nauce ma charakter opisowy.

 

W Szkole Przysposabiającej do Pracy działają pracownie:

 

Pracownia florystyczna:

W ramach zajęć w pracowni florystycznej uczniowie:

  • rozwijają własną kreatywność, uzdolnienia oraz zainteresowania
  • poznają różne techniki stosowane we florystyce
  • realizują zamówienia indywidualnych klientów tworząc produkty z pasją i sercem
  • tworzą produkty rękodzielnicze z zakresu dekoratorstwa domowego
  • przygotowują produkty rękodzielnicze na kiermasz stroików listopadowych, kiermasz bożonarodzeniowy oraz wielkanocny w Zespole Placówek Edukacyjnych
  • tworzą ozdoby dekoracyjne na stoisko walentynkowe w sklepiku szkolnym
  • współpracują z innymi pracowniami w zakresie organizacji stoisk z rękodziełem na terenie miasta Olsztyn
  • realizują zamówienia dla małych i dużych przedsiębiorstw
  • współpracują ze środowiskiem lokalnym

 

Pracownia kreatywna

Podczas zajęć w pracowni kreatywnej uczniowie:

  • poznają technikę batik- malowanie tkanin
  • wytwarzają produkty ceramiczne
  • poznają techniki wytwarzania mydła glicerynowego
  • tworzą kartki okolicznościowe na różne okazje
  • malują obrazy abstrakcyjne
  • wytwarzają wyroby betonowe – w tym magnesy, doniczki
  • kształtują zainteresowania i umiejętność organizowania czasu wolnego
  • ujawniają zdolności, w szczególności zdolności plastyczno-techniczne

 

Pracownia pamiątkarska

W Pracowni Pamiątkarskiej uczniowie:

  • wykonują rękodzieło okolicznościowe: wiosenne, jesienne, na Wszystkich Świętych, bożonarodzeniowe, urodzinowe,
  • wykonują inne prace, które umożliwiają im realizowanie własnych pomysłów
  • współpracują z różnymi instytucjami, stowarzyszeniami, dla którym realizują prace zlecone

 

Pracownia biurowo- multimedialna:

W ramach zajęć w pracowni biurowo – multimedialnej uczniowie:

  • doskonalą umiejętności obsługi sprzętu poligraficznego i biurowego - drukarka, ksero, niszczarka, laminarka, gilotyna, bindownica
  • doskonalą umiejętności korzystania z multimedialnych programów użytkowych i edukacyjnych
  • rozwijają umiejętności wyszukiwania informacji w Internecie oraz ich przetwarzania (m.in. obsługa strony Spółdzielni Uczniowskiej Modraczek)
  • rozwijają zainteresowań informatycznych i technicznych oraz wdrażanie do świadomego korzystania z najnowszych zdobyczy techniki (robotyka)

 

Pracownia usług handlowych

W ramach pracowni usług handlowych uczniowie:

  • rozwijają zainteresowania w zakresie prowadzenia działalności usługowo - handlowej opartej na pracy w sklepiku szkolnym;
  • uczą się odpowiedzialności, obowiązkowości, dobrego gospodarowania, a nade wszystko pracy zespołowej i zaradności życiowej;
  • poznają podstawowe zasady prawidłowej obsługi klienta;
  • prowadzą sprzedaż produktów spożywczych w sklepiku;
  • rozwijają umiejętności komunikacyjne i społeczne (kontakt z klientem);
  • uczestniczą w treningu umiejętności samoobsługowych (obsługa ekspresu do kawy, grilla, opiekacza),
  • poznają zasady zachowania bezpieczeństwa i higieny pracy;
  • planują i zaopatrują sklepik w towary - wyjście na zakupy;
  • doskonalą umiejętności posługiwania się pieniędzmi - trening ekonomiczny (odliczanie określonych kwot, dodawanie banknotów i monet, wydawanie reszty),
  • dbają o porządek  i estetyczny wygląd sklepiku

 

Pracowni kulinarna

W ramach zajęć w pracowni kulinarnej uczniowie:

  • zdobywają nie tylko umiejętności przygotowywania potraw, ale także planowania menu czy robienia codziennych zakupów w sklepie spożywczym
  • ściśle współpracują ze sklepikiem szkolnym, na którego potrzeby przygotowują zdrowe przekąski, zupy, kanapki i gofry
  • nakrywają do stołu, oceniają smak i wygląd gotowych potraw
  • rozwijają zaradność życiową: umiejętność dbania o porządek, odpowiedzialność czy systematyczność

 

Pracownia umiejętności komunikacyjnych i społecznych

Podczas zajęć w pracowni uczniowie:

  • nabywają i doskonalą umiejętność poprawnej komunikacji międzyludzkiej oraz akceptowanych społecznie zachowań, które mogą wykorzystywać w praktycznych sytuacjach życiowych
  • inicjują rozmowy
  • prowadzą dialog
  • poprawnie formułują pytania i odpowiedzi
  • dokonują autoprezentacji
  •  rozwijają postawę asertywności, tolerancji i szacunku
  • nazywają i rozpoznają emocje swoje i kolegów z klasy
  • współpracują w grupie
  • doskonalą swoje umiejętności posługiwania się sprzętem bądź oprogramowaniem wspomagającym komunikację (komputer, Mówik, GoTalk itp.)

 

Pracowania ogrodnicza

W ramach Pracowni ogrodniczej uczniowie:

  • zajmują się pielęgnacją roślin doniczkowych w sali oraz na terenie szkoły
  • tworzą różne układy roślinności na ścianie wertykalnej
  • nabywają umiejętności bezpiecznego posługiwania się sprzętami i narzędziami ogrodniczymi
  • uprawiają warzywa, owoce, kwiaty oraz zioła w przyszkolnej szklarni oraz ogrodzie
  • uczestniczą w pracach sezonowych na terenie placówki, takich jak: grabienie liści, sadzenie kwiatów, odśnieżanie, wyrywanie chwastów z rabat kwiatowych

 

Pracownia rękodzielnicza

W ramach Pracowni rękodzielniczej uczniowie:

  • wykonują prace różnymi technikami rękodzielniczymi między innymi: dekoracje z papierowej wikliny, ozdoby z masy papierowej, malowanie na porcelanie, malowanie na szkle
  • tworzą prace malarskie na płótnie, drewnie
  • przygotowują na zamówienie drewniane tabliczki z sentencjami, życzeniami

 

Pracowania dekoratorska

Uczniowie wykonują prace związane z renowacją mebli:

  • szlifują elementy drewniane mebli
  • malują farba, lakierują
  • przygotowują prace techniką upcyklingu: stoliki kawowe, pufy, półki
  • wytwarzają skrzynki dekoracyjne
  • ozdabiają elementy drewniane metodą decoupage

 

Pracowania stolarska

W ramach pracowni stolarskiej uczniowie:

  • uczą się wykonywać prace związane z obróbką drewna
  • poznają obsługę podstawowych narzędzi stolarskich
  • doskonalą umiejętności wbijania gwoździ oraz wyjmowania
  • piłują z użyciem piły ręcznej oraz piły włosowej
  • szlifują  elementy drewniane
  • doskonalą umiejętności obsługi elektronarzędzi wykorzystywanych w stolarni w zakresie wkręcania śrub, wiercenia otworów za pomocą wkrętarko-wiertarki, wyrzynania elementów drewnianych z użyciem wyrzynarki do drewna,  szlifowania elementów drewnianych z pomocą szlifierki oscylacyjnej

 

Pracownia sensoryczno- terapeutyczna

Celem zajęć w pracowni sensoryczno- terapeutycznej jest:

  • rozwijanie umiejętności komunikacji pozawerbalnej
  • stymulacji polisensorycznej (wzrok i spostrzeganie, słuch, węch, smak, dotyk)
  • rozwijanie spontaniczności i sprawności motorycznych
  • dostarczanie satysfakcji i pozytywnych emocji
  • odreagowanie napięć emocjonalnych i fizycznych
  • odprężenie i wyciszenie organizmu
  • stymulacja w naturalnym środowisku poprzez wyjścia i wycieczki
  • pozycjonowanie uczniów z elementami terapii bazalnej
  • Dzięki zastosowanym metodom, formom i organizacji pracy uczniowie doświadczają stanu równowagi między ćwiczeniami aktywizującymi podnoszącymi ich aktywność własną a stanem wyciszenia i relaksacji.

 

Pracownia usług gospodarczych

W ramach pracowni usług gospodarczych uczniowie:

  • doskonalą umiejętności obsługi pralki, suszarki bębnowej, żelazka ze stacją parową, pionowego żelazka parowego i odkurzacza piorącego;
  • doskonalą umiejętności odczytywania symboli chemicznych na metkach;
  • doskonalą umiejętności związane z codziennym utrzymaniem czystości gospodarstwa domowego;
  • uczą się obowiązkowości;
  • wykonują usługi prania dywanów na zlecenie;
  • wykonują zlecenia prania odzieży ochronnej w ramach współpracy z innymi pracowniami ZPE.


Pracowania krawiecka

W ramach zajęć w pracowni krawieckiej uczniowie:

  • nabywają umiejętności posługiwania się przyborami krawieckimi;
  • wykonują drobne naprawy;
  • szyja i wypełniają poduszki, maskotki, tekstylne ozdoby świąteczne;
  • nabywają umiejętności pracy z wykrojem krawieckim.

 

Oferta zajęć dodatkowych

W Szkole Przysposabiającej do Pracy uczniowie mogą uczęszczać na różne zajęcia dodatkowe:

  • Szkolna telewizja „Niebieskie oko”
  • Koło malarskie dla uczniów i nauczycieli
  • Koło  Wolontariusza
  • Mydlarnia
  • Klub Autysty
  • Koło Kulinarne ”Młodzież łamie przepisy”
  • Strefa głosu AAC
  • Spółdzielnia uczniowska “MODRACZEK”
  • Zajęcia dodatkowe na basenie
  • Integracyjny  Teatr Tańca AUTentYcZni My
  • Klub Spotkań Młodzieży
  • Koło Informatyczne z elementami robotyki
  • Lekkoatletyka

 

Świetlica

Godziny pracy świetlicy IV: 6.00-16.30

Realizowane zadania:

  • Zapewnienie uczniom opieki w bezpiecznym, przyjaznym i miłym otoczeniu;
  • Kształtowanie postaw prospołecznych, etycznych i moralnych;
  • Zachęcanie uczniów do samodzielności, aktywności i kreatywności;
  • Wdrażanie do poszanowania wartości takich jak: zdrowie, szacunek, tradycja, patriotyzm

 

Spółdzielnia uczniowska MODRAczeK

Spółdzielnia Uczniowska „MODRAczeK” powstała w 2016 r. z inicjatywy uczniów i nauczycieli Zespołu Placówek Edukacyjnych w Olsztynie. „MODRAczeK” jest pierwszą spółdzielnią uczniowską w Olsztynie oraz jedną z nielicznych w kraju prowadzoną przez uczniów z niepełnosprawnościami.

W chwili obecnej działalność spółdzielni koncentruje się na:

  • prowadzeniu sklepiku szkolnego
  • świadczeniu usług prania dywanów
  • wykonywaniu ręcznie malowanych toreb oraz koszulek

 

Trening umiejętności społecznych

W Zespole Placówek Edukacyjnych można spotkać uczniów w zielonym okrągłym znaczkiem przypiętym do bluzy. Najstarsi uczniowie realizują trening umiejętności społecznych oraz trening zadaniowy do terenie szkoły. Samodzielnie odbierają dokumenty z punktu ksero, wspomagają pracowników monitoringu, załatwiają sprawy w sekretariacie.

 

Innowacja

W Szkole Przysposabiającej do Pracy nr 2 od roku szkolnego 2018/2019 realizowana jest innowacja programowo – organizacyjna, p.t.: „Szansa na zawodowy sukces  -  kształcenie profilowane z elementami kształcenia modułowego ukierunkowane na przygotowanie uczniów do pracy w charakterze pomocy kuchennej”. Innowacja obejmie realizację treści zogniskowanych na wybranych obowiązkowych zajęciach edukacyjnych oraz określoną grupę uczniów Szkoły Przysposabiającej do Pracy nr 2 w Olsztynie. Proces kształcenia w ramach innowacji oparty jest o wybrane moduły tematyczne oraz zajęcia praktyczne pozwalające na przygotowanie uczniów do podjęcia zatrudnienia  na otwartym rynku pracy w charakterze pomocy kuchennej.

 

Zajęcia specjalistyczne

Uczniowie objęci są zajęciami specjalistycznymi:

  • Terapia surdopedagogiczna
  • Terapia tyflopedagogiczna
  • Rewalidacja indywidualna
  • Indywidualne spotkania z psychologiem o charakterze terapeutycznym
  • Rehabilitacja ruchowa
  • Integracja sensoryczna (elementy)
  • Terapia logopedyczna
  • Arteterapia
  • Muzykoterapia
  • Dogoterapia
  • Zajęcia z obszaru doradztwa edukacyjno-zawodowego
  • Komunikacja alternatywna (w tym praca z systemem Cyber - Oko)